تاثیر دخانیات روی ایمپلنت

تاثیر دخانیات بر ایمپلنت و کاشت دندان

بدون شک امروزه همه افراد از تاثیر دخانیات بر ایمپلنت و کاشت دندان اطلاع دارند، در واقع تاثیر استفاده از دخانیات به اندازه ای است که ممکن است در مدت زمان بسیار کوتاهی باعث از بین رفتن ایمپلنت شود، و همچنین آسیب های جدی را برای لثه و سایر دندان ها نیز به همراه داشته باشد.

حقیقت این است که انجام ایمپلنت و کاشت دندان برای افراد سیگاری و افرادی که هر گونه دخانیاتی را استعمال می کنند، هیچ مانعی ندارد.

اما نکته مهمی که وجود دارد مراقبت و نگهداری صحیح از ایمپلنت پس از جراحی است، برای این موضوع لازم است که افرادی که دخانیات استعمال می کنند حتما سیگار و سایر مواد اعتیاد آور را کنار بگذارند.

دود ناشی از دخانیات آسیب های بسیاری را به فک و لثه ها وارد می کند، و به طور کلی شکل دهان و بافت لثه را تغییر می دهد، این موضوع باعث می شود ترشح بزاق دهان که مانع پوسیدگی دندان ها می شود کاهش پیدا کند و پروتز و پایه ایمپلنت دچار خرابی و پوسیدگی شوند.

از سویی دیگر مواد سمی موجود در دخانیات مثل نیکوتین باعث می شود ایمپلنت به صورت موفقیت آمیز در درون استخوان فک جوش نخورد، و در کمترین زمان لق شود، و بیوفتد.

کشیدن قلیان بعد از ایمپلنت

امروز خانم ها و آقایان زیادی به کشیدن قلیان اعتیاد دارند، این موضوع باعث می شود به مروز زمان آسیب های جدی و جبران ناپذیری به لثه و دندان های این افراد وارد شود، به همین دلیل تنها انتخاب این افراد برای بدست آوردن مجدد زیبایی طرح لبخند خود ایمپلنت دندان خواهد بود.

یکی از توصیه های مهمی که هر دندانپزشک متخصص ایمپلنت بعد از انجام کاشت دندان به بیماران خود می کند، جلوگیری از استعمال قلیان بعد از جراحی ایمپلنت است.

کشیدن قلیان بعد از ایمپلنت باعث می شود، نیکوتین و مواد سمی موجود در دود قلیان سیستم ایمنی بدن را تضعیف کنند، بنابراین این موضوع موجب می گردد زخم های ناشی از ایمپلنت دندان بهبود پیدا نکنند و همچنین پایه آن درون استخوان فک به خوبی فیکس نشود، و در نهایت مراحل کاشت دندان با موفقیت به پایان نخواهد رسید.

تاثیر قلیان بر ایمپلنت

تاثیر قلیان بر ایمپلنت قابل انکار نیست، بدون شک دهان و دندان اولین بخش هایی هستند که در معرض دود مستقیم قلیان قرار می گیرند، دود ها و مواد سمی قلیان محیط دندان را تحت تاثیر خود قرار می دهند و عمل خون رسانی را با مشکل مواجه می کنند.

این موضوع باعث می شود زمان بهبود زخم های جراحی کاشت دندان افزایش پیدا کند، بنابراین در طول این زمان امکان لق شدگی ایمپلنت و عفونت لثه نیز وجود خواهد داشت.

دود قلیان باعث مسدود شدن رگ های بافت دهان و لثه خواهد شد، و فرایند دوران نقاهت را با کندی مواجه خواهد کرد، این موضوع بیماری ها و مشکلات متعددی برای لثه و استخوان فک بیمار به همراه خواهد داشت.

با توجه به این مسئله به شدت توصیه می کنیم قبل از انجام ایمپلنت دندان قلیان کشیدن را ترک کنید، درست است که ترک اینکار ممکن است برای شما سخت و دشوار باشد اما درصد موفقیت ایمپلنت و ماندگاری آن را افزایش خواهد داد.

اگر نمی توانید استعمال قلیان را برای همیشه ترک کنید، توصیه ما این است که حداقل ۳۰ روز قبل از انجام ایمپلنت و تا ۶۰ روز بعد از ایمپلنت دندان مصرف قلیان را به تعویق بیاندازید تا فرایند جراحی ایمپلنت به خوبی طی شود.

چرا قبل از عمل نباید سیگار کشید

در واقع عمل و جراحی کردن، بدن انسان را تضعیف خواهد کرد، بنابراین برای بهبود زخم ها و قسمت های جراحی شده باید فرد بیمار از سیستم ایمنی بدنی بالایی برخوردار باشد تا دوران نقاهت او کاهش پیدا کند.

کشیدن سیگار قبل از عمل باعث می شود نیکوتین موجود در این ماده سرعت عملکرد سیستم دفاعی بدن را کاهش دهد و جریان خون رسانی را نیز با اختلال مواجه کند، این مسئله موجب می شود بدن توانایی مقابله با باکتری ها و میکروب ها را نداشته باشد، و در نتیجه فرایند جراحی و عمل با شکست مواجه شود.

از آنجایی که نیکوتین موجود در سیگار حدود دو هفته در خون انسان باقی می ماند و سموم آن اثرات خودش را بر بدن باقی خواهد گذاشت، بهتر است حداقل دو هفته قبل از عمل از استعمال سیگار خودداری شود، تا بیمار نتیجه بهتری را از عمل دریافت کند.

سمومی که سیگار وارد خون انسان می کند موجب می شود اکسیژن کمتری به مغز برسد و در نهایت فشار خون و ضربان قلب افزایش پیدا کند، این عامل برای جراحی و عمل بسیار مضر و خطرناک خواهد بود، و ممکن است در حین عمل و یا جراحی آسیب های جدی به بیمار وارد شود.

توجه داشته باشید که هر اندازه از استعمال سیگار و دیگر دخانیات اجتناب کنید به همان میزان سلامت بدنی خود را بعد از عمل بهتر و سریع تر بدست خواهید آورد، و همچنین فرایند جراحی مطلوب و موفقیت آمیز تر خواهد بود.

از این رو بهتر است قبل از عمل توصیات پزشک خود را جدی بگیرید و حداقل یک ماه قبل از عمل از مصرف سیگار خودداری کنید.

ایمپلنت برای افراد سیگاری

لازم به ذکر است که ایمپلنت برای افراد سیگاری غیر ممکن نیست، اما مسئله این است که ایمپلنت برای این افراد دوام و ماندگاری لازم را نخواهد داشت، در حقیقت اکثر افراد سیگاری پس از ایمپلنت دچار بیماری های عفونی می شوند و ایمپلنت خود را از دست می دهند.

جراحی ایمپلنت عملی حساس و پر اهمیت است، و هر گونه سهل انگاری در مراقبت پس از آن این عمل را با شکست مواجه می کند؛ یکی از موضوعاتی که تاثیر منفی در بهبود زخم های ناشی از ایمپلنت خواهد داشت کشیدن سیگار است.

اگر می خواهید جراحی ایمپلنت را برای رفع جای خالی دندان های از دست رفته خود انجام دهید و به صورت مادام العمر از آن استفاده کنید، ابتدا باید سیگار کشیدن را ترک کنید.

بهتر است بدانید که افراد سیگاری با ترک این ماده اعتیاد آور علاوه بر اینکه بهداشت دهان و دندان خود را بیش از پیش حفظ می کنند همچنین می توانند میزان موفقیت جراحی ایمپلنت را تا میزان بسیاری افزایش دهند.

سیگار کشیدن بعد از جراحی ایمپلنت

در حالت عادی ایمپلنت دارای طول عمر بسیار بالایی است، اما سیگار کشیدن پس از جراحی ایمپلنت باعث می شود، دندان کاشته شده دوام نداشته باشد و با کوچکترین حرکت بشکند.

خوب است بدانید که به دلیل وجود نیکوتین در سیگارها، لثه ای که توسط متخصص ایمپلنت جراحی شده است به صورت کامل بهبود پیدا نخواهد کرد و علاوه بر آن بیماری های عفونی نیز بروز پیدا خواهند کرد.

یکی دیگر از مواردی که هنگام سیگار کشیدن بعد از ایمپلنت رخ خواهد داد، پری ایمپلنتیت است، این موضوع زمانی اتفاق می افتد که باکتری هایی که در اطراف پایه ایمپلنت قرار دارند باعث عفونت لثه و التهاب آن شوند، اگر این عفونت سریع درمان نشود باعث از دست دادن استخوانی فک خواهد شد.

پس از جراحی استخوان ایمپلنت بدن شروع به تولید لخته های خونی می کند، این موضوع باعث می شود هر گونه ماده خارجی و باکتری ها نتوانند به درون لثه برش خورده وارد شوند، این در صورتی است که دود های ناشی از سیگار کشیدن لخته های خونی را رقیق و شل می کنند، به همین دلیل دندانپزشکان سیگار کشیدن بعد از جراحی ایمپلنت را به طور کلی منع می کنند.

پیشنهاد می کنیم پس از جراحی ایمپلنت به طور کلی سیگار کشیدن را ترک کنید، اما اگر در این امر موفق نیستید حتما تا دو الی سه ماه پس از جراحی ایمپلنت از کشیدن هر گونه دخانیات و سیگار جلوگیری کنید.

کشیدن سیگار بعد از جراحی دندان

یکی از دغدغه های افراد سیگاری کشیدن سیگار بعد از جراحی دندان است، بهتر است بدانید که در صورتی که اعتیاد به کشیدن سیگار دارید تا دو روز بعد از جراحی دندان به هیچ وجه نباید سیگار بکشید.

البته دندانپزشک پس از جراحی دندان به شما توصیه خواهد کرد که تا ۷۲ ساعت بعد از مصرف سیگار خودداری کنید، زیرا با جراحی دندان، لثه دچار التهاب خواهد شد از این رو دود سیگار فرایند بهبودی را مختل خواهد کرد و عوارض بسیاری را به همراه خواهد داشت.

یکی از مشکلاتی که کشیدن سیگار پس از جراحی دندان به وجود خواهد آورد، بروز خونریزی در محل جراحی شده است، توجه داشته باشید که شل‌ شدن لثه و بروز درد های طاقت فرسا از دیگر عوارض کشیدن سیگار بعد از جراحی دندان است، بنابراین توصیه می کنیم از استعمال سیگار پس از جراحی دندان به طور حتم خودداری کنید.

همچنین افرادی که اقدام به پر کردن و یا عصب کشی دندان خود می کنند نیز باید از مصرف سیگار جلوگیری کنند، تحقیقات نشان داده است مصرف سیگار به سلامت دندان های پر شده آسیب جدی وارد خواهد کرد و دوام عمر آن ها را کاهش خواهد داد.

بنابراین افراد سیگاری پس از مدت کوتاهی از پر کردن دندان  شاهد ریزش مواد پر کرده در دندان خود خواهند بود، و با تحلیل ریشه آن دیگر امکان پر کردن و ترمیم نیز وجود نخواهد داشت.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *