شرایط ایمپلنت برای کودکان زیر 15 سال

ایملنت برای کودکان

شرایط ایمپلنت برای کودکان زیر 15 سال

به طور کلی اتفاقات مختلفی ممکن است برای هر کودکی پیش آید که منجر به از دست دادن دندان های دائمی آن ها شود، قاعدتا این موضوع برای هر شخصی بسیار ناراحت کننده و ناخوشایند خواهد بود، در این صورت شاید به فکر ایمپلنت برای کودکان زیر ۱۵ سال باشید. اگر می خواهید از این روش دندانپزشکی برای جایگزینی دندان از دست رفته کودک خود استفاده کنید بهتر است ادامه این مطلب را به خوبی مطالعه کنید.

در واقع ایمپلنت پیچی از جنس تیتانیوم است که همانند ریشه دندان در درون استخوان فک قرار می گیرد، و بعد از اینکه ایمپلنت در استخوان فک محکم و فیکس شد، دندانپزشک پس از چندین ماه روکش و یا تاج ایمپلنت که همانند دندان طبیعی انسان است را بر روی آن نصب خواهد کرد.

در واقع دندانپزشک متخصص ایمپلنت روکش دندان را با قالب گیری کاملا اندازه و سایز دهان و سایر دندان ها طراحی می کند که هیچ گونه تفاوت و نا هماهنگی با دیگر دندان ها وجود نداشته باشد، دندان کاشته شده

زمانی که ایمپلنت درون استخوان فک با استفاده از جراحی قرار می گیرد پس از گذشت مدتی به استخوان جوش می خورد و همانند ریشه دندان طبیعی عملکرد و کارایی خواهد داشت.

 از این رو اگر ایمپلنت برای کودکان زیر ۱۵ سال که استخوان فک آن ها به صورت کامل تکامل نیافته است انجام شود، دندان کاشته شده مانع از رشد استخوان خواهد شد و نا هنجاری هایی را در قسمت دهان و دندان به وجود خواهد آورد، به همین دلیل امروزه اکثر دندانپزشکان اطفال انجام ایمپلنت دندان را برای کودکان توصیه نمی کنند.

در حقیقت زمانی ایمپلنت درون استخوان فک قرار داده می شود که استخوان به خوبی رشد خود را کرده باشد و وضعیت لازم را برای کاشت دندان دارا باشد، به همین دلیل به طور معمول کودکان زیر ۱۵ سال امکان کاشت دندان را ندارند، زیرا این عمل ممکن است رشد فک را به تاخیر بیاندازد و ترتیب دیگر دندان ها را نیز به هم بریزد.

بدون شک نبود دندان علاوه بر تحلیل لثه و استخوان فک باعث ایجاد ظاهری ناخوشایند نیز می شود و از آنجایی که هیچ کودک و یا نوجوانی دوست ندارد بدون دندان زندگی کند، امروزه راه های متعددی برای جایگزینی دندان برای آن ها وجود خواهد داشت.

 کودکان و نوجوانان زیر ۱۵ سال می توانند از طریق آن ها جای خالی دندان از دست رفته خود را پر کنند تا زمانی که فک رشد کامل خود را به اتمام برساند، پس از آن می توانند به متخصص ایمپلنت مراجعه کنند و برای کاشت دندان اقدام کنند.

در ادامه راه های جایگزین برای ایمپلنت دندان کودکان زیر ۱۵ سال را به شما معرفی خواهیم کرد، والدین کودکان می توانند بر اساس وضعیت کودک خود مناسب ترین راه را برای او انتخاب کنند.

  • فلیپر: فلیپر قطعه ای از جنس دندان مصنوعی است که هیچ گونه تفاوتی با دیگر دندان های طبیعی ندارد، به همین دلیل در ظاهر و چهره فرد تاثیر منفی نخواهد داشت و کسی متوجه مصنوعی بودن آن نخواهد شد.

این قطعه به صورت کاملا ظریف طراحی شده است، لازم به ذکر است که به دلیل سبکی و شکننده بودن آن اگر به خوبی از آن مراقبت و یا نگهداری نشود به راحتی خواهد شکست، خوب است بدانید فلیپر ابزاری متحرک است و می توان آن را به راحتی درآورد ‌و در جای خود قرار داد.

  • دندان مصنوعی تکه ای: این قطعه از جنس آکریلیک می باشد و نسبت به فیلیپر از مقاومت بالاتری برخوردار است، از این نوع دندان مصنوعی می توان برای دندان های جلو و عقب نیز استفاده کرد.

دندان مصنوعی آکریلیک متحرک نیست و به صورت ثابت توسط سیمان درون دهان فرد قرار می گیرد، بنابراین مواد غذایی و باکتری ها نمی توانند به زیر دندان وارد شوند، به همین دلیل از بروز عفونت ها و التهابات لثه نیز جلوگیری خواهد شد.

  • کاور دندان: این ابزار از دیگر مواردی است که کودکان زیر ۱۵ سال می توانند از آن برای پوشاندن جای خالی دندان از دست رفته خود استفاده کنند، کاور به گونه متحرک طراحی شده است و هر فرد اعم از کودکان و بزرگسالان می توانند به صورت شبانه روزی به راحتی از آن استفاده کند، و نقص های دهان و دندان خود را توسط آن بپوشانند.

در زمان استفاده از کاور دندان باید توجه داشته باشید که هر گونه سهل انگاری در زمینه مراقبت و رعایت بهداشت دهان و دندان ها می تواند باعث پوسیدگی دیگر دندان ها و بروز بیماری های عفونی شود، زیرا به علت متحرک بودن ممکن است باقی مانده غذاها برای مدت طولانی در زیر کاور باقی بمانند و به مرور زمان دندان ها را لکه دار و پوسیده کنند.

  • بریج: این ابزار که کاملا شبیه دندان های طبیعی بیمار می باشد، در طی فرایند مخصوص خود به دندان های مجاور متصل می شود و جای خالی دندان از دست رفته فرد را پوشش خواهد داد، این قطعه ثابت است و‌ امکان جا به جایی ندارد.
  • باندینگ: در این روش دندانپزشک با استفاده از ماده ای همرنگ دیگر دندان های فرد، دندان مصنوعی را طراحی می کند.

دندانپزشک در قسمت خالی مواد را قرار می دهد و آنقدر با رزین روی دندان می زند تا در نهایت سایز آن همانند دیگر دندان ها شوند، این ماده با تابش اشعه UI خشک و سفت خواهد شد، و عملکرد یک دندان طبیعی را اجرا خواهد کرد.

ایمپلنت دندان شیری

افتادن دندان های شیری کودکان علاوه بر ایجاد ظاهر ناخوشایند مشکلات دیگری را نیز برای او به همراه خواهد داشت، اگر کودکی دندان شیری خود را از دست بدهد فک و فرم دهان دستخوش تغییر می شود.

فقدان دندان در کودکان موجب می گردد به مرور زمان به علت وجود جای خالی در بین دندان ها دیگر دندان ها نیز رشد نا همگونی داشته باشند، به همین دلیل والدین به این فکر می افتند که باید از ایمپلنت دندان شیری برای آن ها استفاده کرد.

در واقع ایمپلنت دندان شیری برای کودکان زمانی قابل استفاده است که دندان اصلی از بین رفته باشد و یا بیمار به دلیل وجود بیماری های گوناگون دیگر رشد دندانی نداشته باشد، در این صورت دندانپزشک اطفال با معاینه دهان و دندان کودک برای او از ایمپلنت دندان شیری استفاده خواهد کرد.

مطمئنا استفاده‌ از ایمپلنت دندان شیری یکی از موثرترین و کاربردی ترین روش ها برای کودکان است، که می توان تحت نظر دندانپزشک متخصص حرفه ای فرایند آن را انجام داد، توجه داشته باشید که برای کاشت دندان برای کودک خود از یک دندانپزشک متخصص اطفال کمک بگیرید.

برخی افراد با مراجعه به دندانپزشک های غیر حرفه ای به علت انجام نادرست ایمپلنت دندان دچار مشکلاتی می شوند و دائما در عذاب خواهند بود، مثلا ممکن است دندانپزشک اطفال نتواند به خوبی ایمپلنت را درون استخوان فک جای گذاری کند این موضوع علاوه بر درد های مزمن به استخوان فک نیز آسیب وارد خواهد ساخت و یا با نصب اشتباه تاج ایمپلنت، باعث می شود در کوتاه مدت دندان کاشته شده بشکند، و کارایی خود را از دست بدهد.

به طور معمول انجام ایمپلنت دندان شیری فقط برای کودکانی که از بدو تولد دچار فقدان دندان هستند استفاده می شود، دیگر کودکان تا زمانی که رشد اسکلتی آن ها تکامل پیدا نکند نمی توانند از این روش استفاده کنند.

چنانچه می خواهید پس از کشیدن دندان شیری کارکرد و زیبایی دهان کودکتان را بازگردانید می توانید با کمک ارتودنسی درمان های پروتزی را مورد استفاده قرار دهید.

شرایط کاشت دندان ایمپلنت برای کودکان

کاشت دندان و یا ایمپلنت روشی مناسب برای افرادی است که به دلیل عفونت، پوسیدگی، و یا شکستگی در اثر حادثه دندان خود را از دست داده اند، در واقع ایمپلنت ظاهری ایده آل دارد و عملکردی همانند دندان طبیعی را دارا می باشد به همین دلیل امروزه طرفداران بسیاری دارد.

 کاشت دندان ایمپلنت برای کودکانی که از بدو تولد و بر اثر عوامل ژنیتیکی دچار آژنزیس دندان هستند می تواند از لحاظ ظاهر و عملکرد کاربرد داشته باشد.

بهتر است بدانید که اگر کودکان سعی کنند تا زمان ۱۵ سالگی خود نبود دندان خود را تحمل کنند و از دیگر روش ها برای پر کردن فضای خالی دندان خود استفاده کنند بسیار بهتر خواهد بود، زیرا ایمپلنت همانند دندان طبیعی رشد نخواهد داشت و تنها سبب ایجاد ناهنجاری ها و بر هم زدن ترتیب دندان ها خواهد شد، بنابراین مشکلات زیادی را برای کودکان در آینده به وجود خواهد آورد.

اگر کودک شما به هر دلیلی دندان طبیعی خود را از دست داده است توصیه می کنیم به یک دندانپزشک اطفال مراجعه کنید، تا دندانپزشک بهترین روش را برای پر کردن جای خالی دندان فرزند دلبندتان به شما ارائه دهد، تا زمانی که استخوان فک به خوبی تکامل پیدا کند و بتوان از کاشت دندان و ایمپلنت برای کودکتان استفاده کنید.

همچنین اگر نگران این هستید که لثه و استخوان فک کودک شما به مرور زمان تحلیل پیدا کند، و دیگر دندان ها حرکت کنند و با نا مرتبی و آشفتگی جای خالی دندان را بگیرند، می توانید از یک دندانپزشک اطفال بخواهید که با کمک ارتودنسی یک دندان مصنوعی را به صورت موقت درون قسمت خالی قرار دهد، تا از این عارضه جلوگیری شود

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *