ایمپلنت یا بریج کدام بهتر است؟

ایمپلنت-یا-بریج کدام بهتر است

ایمپلنت یا بریج کدام بهتر است؟

دندان‌ها نقش بسیار مهمی در سلامتی جسم و زیبایی صورت ما ایفا می‌نمایند. بدون شک هیچ کدام از ما علاقه‌ای به از دست دادن دندان‌های خود نداریم، اما گاهی ممکن است دندان‌های ما به هر علتی آسیب ببینند. در چنین شرایطی می‌توان با استفاده از شیوه‌های مختلف درمانی، دندان را بازسازی نموده و دوباره سلامتی و زیبایی را به آن بازگرداند. دو روش متداولی که این روزها در سراسر جهان از آن برای بازگرداندن زیبایی و سلامتی دندان‌ها استفاده می‌شود، ایمپلنت و بریج است. یکی از مهم‌ترین سوالاتی که ممکن است برای بسیاری از افراد به وجود آید این است که ایمپلنت یا بریج کدام بهتر است؟ با ما همراه باشید تا در مورد هر کدام از این شیوه‌های ترمیمی دندان، اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

ایمپلنت چیست؟

ایمپلنت یک جایگزین دائمی برای دندان‌هایی است که به طور کلی خراب شده و از بین رفته‌اند. در واقع ایمپلنت یک نوع پایه از جنس تیتانیوم است که با سلول‌های بدن انسان سازگاری کاملی دارد. در این شیوه درمانی، دندانپزشک ایمپلنت را درون استخوان فک قرار داده و به مرور زمان (که معمولاً بین 3 الی 4 ماه طول می‌کشد) ایمپلنت به استخوان فک جوش می‌خورد. پس از آن بر روی ایمپلنت یک روکش قرار می‌گیرد که شباهت فراوانی به دندان‌های اصلی دارد.

بریج چیست؟

بریج نیز یکی از روش‌های متداول دندانپزشکی است. در این شیوه بریج به عنوان یک پل میان دو دندان به کار رفته و می‌تواند جای خالی یا شکافی که میان دندان‌ها وجود دارد را پر کند. بریج از یک یا چند دندان مصنوعی تشکیل شده است که در کنار دندان‌های طبیعی قرار می‌گیرند. در شیوه بریج، بار اصلی نگهداری دندان‌های مصنوعی، بر عهده دندان‌های طبیعی است که در اطراف آن قرار گرفته‌اند.

 

در ابتدا دندانپزشک شروع به آماده کردن دندان‌ها برای بریج می‌کند. در مراحل اولیه دندان‌ها به خوبی تراش داده شده و فضایی برای سوار کردن روکش بر روی آن‌ها ایجاد می‌شود. در ادامه یک نمونه کامل از دندان گرفته می‌شود؛ در آزمایشگاه‌های مخصوص، از روی نمونه مورد نظر روکش، پونتیک و بریج دندان آماده می‌گردد. برخی از متخصصان در این مرحله یک بریج موقت بر روی دندان بیمار قرار می‌دهند. بریج موقت به بیمار کمک می‌کند تا هنگامی که بریج دندان اصلی آماده می‌شود، از دندان‌های خود و همچنین بافت لثه مراقبت کند.

در مراحل بعدی، دندانپزشک بریج موقت را از دهان خارج کرده و بریج دندان اصلی را در جای خود تنظیم می‌کند. در این مرحله اگر بریج کوچک یا بزرگ بود، به خوبی اصلاح می‌شود. البته دندانپزشکان همواره به بیماران خود توصیه می‌کنند تا برای اطمینان از فیکس و ثابت بودن بریج، باید به صورت منظم به دندانپزشک مراجعه نمایند.

چرا ما به بریج دندان نیاز داریم؟

گاهی اوقات ممکن است دندان‌های ما در اثر عفونت، پوسیدگی و برخی از بیماری‌های لثه دچار آسیب شوند. اگر دندان آسیب دیده تحت هیچ شرایطی قابل درمان نبود، می‌توان از روش‌های جایگزین برای آن استفاده کرد؛ یکی از این روش‌ها بریج دندان است. متخصصان و دندانپزشکان اعتقاد دارند که تمامی دندان‌ها با هماهنگی یکدیگر کار می‌کنند و اگر برای یکی از آن‌ها آسیبی به وجود آید، می‌تواند عملکرد سایر دندان‌ها را نیز تحت تاثیر قرار دهد. اگر یکی از دندان‌های شما آسیب دیده و از بین برود، فضای خالی آن بر روی چینش و زیبایی سایر دندان‌ها تاثیر می‌گذارد. در چنین شرایطی باید با استفاده از شیوه‌های درمانی نوین و موثر، اقدام به جایگزین کردن دندان‌های آسیب دیده نمود؛ بدون شک یکی از بهترین نوع این روش‌ها بریج دندان است.

تاثیر بریج دندان بر روی زیبایی و سلامتی

همان‌گونه که می‌دانید وجود یک دندان آسیب دیده و یا جای خالی دندانی که از بین رفته است، می‌تواند تاثیرات منفی بر روی سلامتی انسان بر جای بگذارد. به خصوص اگر این آسیب در قسمت دندان‌های جلو به وجود آمده باشد، بر روی زیبایی نیز تاثیر گذاشته و اعتماد به نفس افراد را از بین می‌برد. در چنین شرایطی می‌توان از روش‌هایی مانند بریج دندان استفاده نمود. توسط این روش می‌توان با هزینه‌ای نه چندان زیاد، جای خالی دندان را پر کرد. این موضوع علاوه بر اصلاح فرم دندان‌ها، می‌تواند لبخند زیبایی نیز برای انسان به ارمغان آورد.

همچنین تجربه نشان دهنده آن است که بریج دندان، نه تنها به عمل جویدن و هضم غذا کمک فراوانی می‌نماید، بلکه موجب بهبود شیوه صحبت کردن و ابراز کلام در فرد می‌شود. بریج‌ها از نظر رنگ و شکل ظاهری، شباهت فراوانی به دندان‌های معمولی دارند و اگر به خوبی از آن‌ها مراقبت کنید، می‌توانند سال‌های سال بر جای خود باقی مانده و زیبایی و سلامتی را برای شما به همراه آورند. گفتنی است دندان‌های اصلی شما که به عنوان پایه و پل بریج استفاده شده‌اند، در صورت مراقبت کامل و حفظ بهداشت دهان و دندان، سالم باقی مانده و هیچ آسیبی از ناحیه بریج برای آن‌ها به وجود نمی‌آید.

 

 

 

ایمپلنت بهتر است یا بریج؟

حال به یکی از مهم‌ترین سوالاتی که این روزها ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول کرده است می‌پردازیم. ایمپلنت یا بریج کدام بهتر است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم در شیوه بریج ممکن است به مرور زمان دندان‌های مجاور دچار آسیب‌هایی شوند، اما در ایمپلنت هیچ آسیبی برای دندان‌های سالمی که در مجاورت ریشه ایمپلنت قرار دارند به وجود نمی‌آید. همچنین در روش بریج، برای ریشه دندانی که از دست رفته است، هیچ جایگزینی وجود ندارد. این امر سبب تحلیل رفتن استخوان فک و از دست دادن توانایی آن می‌شود؛ اما در روش ایمپلنت می‌توان قدرت و توانایی استخوان فک را به خوبی حفظ نمود.

بررسی‌ها نشان دهنده آن است که عمر بریج بین 8 تا 15 سال است، اما عمر ایمپلنت دائمی است و شما می‌توانید برای همیشه از آن به عنوان یک دندان ثابت استفاده نمایید. در روش بریج باید دندان‌های اطراف تراش داده شوند تا بتوان بریج را مانند پل به آن‌ها متصل نمود، اما در روش ایمپلنت نیازی به تراش دندان‌های مجاور نیست. در نهایت باید به این موضوع اشاره کنیم که با وجود این که روش ایمپلنت مستلزم صرف هزینه بیشتری نسبت به بریج است، اما بسیاری از افراد به سبب مزیت‌های برتری که ایمپلنت نسبت به بریج دارد، حاضر به صرف هر میزان هزینه‌ای هستند تا بتوانند از یک دندان دائمی و زیبا برخوردار شوند.

 

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *