آیا کیست فک خطرناک است؟

کیست فک خطرناک است؟

کیست فک چیست؟

یکی از مهم‌ترین بیماری‌هایی که در قسمت فک بالا یا پایین به وجود می‌آید، کیست فک است. کیست در واقع یک حفره است که درون استخوان فک تشکیل شده و به آرامی باعث تخریب آن می‌گردد. این کیست‌ها به صورت توده‌های مایع هستند که ممکن است در نقاط مختلف فک به وجود آیند. ابعاد و اندازه آن‌ها معمولاً کوچک است و برخی از آن‌ها با درد و برخی دیگر بدون درد در فک ظاهر می‌شوند. کیست فک زیر مجموعه ضایعات دهانی به شمار می‌رود که باعث بروز آسیب‌هایی در فک و لثه می‌شود.

تومور فک نوعی کیست دهانی نوعی ضایعات دهانی است که موجب عفونت و آسیب به لثه میشود. مانند تومور زیر فک و کیست فک پایین، جراحی تومور فک یا تومورهای فک ضایعات نادری هستند که در استخوان فک یا بافت های نرم دهان و صورت ایجاد می شوند، از نظر اندازه متفاوت هستند و خوش خیم و غیر سرطانی اند و بدون هیچ علائمی اندازه آن ها افزایش پیدا می کند اما ممکن است حرکت آن ها به استخوان های فک و دندان ها آسیب برساند. عواملی مانند عفونت های پوستی یا عفونت های داخل بدن ، عفونت های باکتریایی پوستی، بزرگ شدن غدد لنفاوی، انسداد و عفونت غده بزاقی، آسیب دیدگی فک، می تواند از عوامل ایجاد تومور فک باشد.

جراحی تومور فک

درباره ی کشیدن دندان عقل بیشتر بدانید

علائم کیست فک

از علائم کیست فک، ضایعات دهانی که به شکل تاول هستند و گاها دارای قرمزی و تورم می باشند. اگر اندازه کیست فک بزرگ باشد امکان دارد که دندان را جابجا کند اما اگر سایز آن کوچک باشد ممکن است تغییری در ظاهر لثه و فک ایجاد نکند. روش های درمان تومورهای فکی باتوجه به نوع کیست می باشد. بیمار پس از بررسی عکس های رادیولوژی و اسکن، توسط متخصص بیماری های فک و صورت معاینه می شود.

جراحی تومور فک بالا و پایین

اگر اندازه کیست کوچک باشد، لثه جراحی میشود تا کیست را خارج کنند، پس از بخیه لثه حدود سه هفته زمان میبرد تا به طور کامل بهبود یابد. اما اگر کیست بزرگ باشد، طی جلسات بیشتری جراحی زمان می برد. ابتدا قسمتی از جدار کیست را خارج می کنند. سپس حفره حاوی کیست را شستشو داده و با قرار دادن فضا نگهدار از بسته شدن حفره جلوگیری میشود. طی این جراحی کیست به مرور زمان کوچکتر می شود. اگر کیست درون فک به دندان ها صدمه وارد کند میبایست دندان های آسیب دیده را کشید.
اما بعضی از توده های فک را می توان با روش های خانگی درمان کرد مانند استفاده از کمپرس آب گرم و سرد، مصرف زیاد مایعات، اگر توده فک به دلیل انسداد غده بزاقی باشد، ماساژ قسمت زیر چانه به شل شدن آن، کمک کند.

تشخیص تومور فک یا کیست دهانی به چه صورت انجام میشود

تومور های فک عمدتا با عث ایجاد سرطان های دهان میشوند تشخیص این نوع تومور ها با عکس برداری انجام خواهد شد.
 در کلینیک دکتر دهقان خدمات جراحی تومور فک انجام میشود

تومور فک چیست؟

تومور فک نوعی بافت غده ی خوش خیم است که دهان و فک شکل میگیرد تومور های فک غیر قابل گسترش هستند اما میتوانند به بافت دهان آسیب برسانند ویا حتی باعث جابجایی دندان ها شوند.

علائم تومور فک

عموما توده های فک چون تمایل به رشد آهسته دارند هیچ علائمی ندارند و فقط گاهی اوقات که شخص برای عکس های رادیوگرافی از گردن که همراه بادرد است مراجعه میکند متوجه وجود تومور فک میشود

عموما تومور های فک و دهان به علت رشد آهسته خوش خیم هستند وبه علت آهسته بودن رشد آن ها معمولا با عث جابجایی دندان های میشوند.

علائم تومور فک

• تب شدید
• مشکل در تنفس
• مشکل در بلع
• درد شدید و ناگهانی و تورم
• استفراغ و حالت تهوع
توده فک می تواند ناشی از سرطان باشد،که از رشد غیر طبیعی سلول های گلبول سفید بدن به وجود می آید. غدد لنفاوی هنگامی که نسبت به عفونت های باکتریایی، قارچی و ویروسی واکنش نشان می دهند، بزرگ می شوند. که معمولا بدون درد است و با علائمی اعم از خستگی، عرق در شب، تب و لرز همراه است.

درمان زائده ی فک

درمان زائده ی فک در هر شخصی متفاوت است و بسته به نوع و میزان رشد آن درمان هر فرد با فرد دیگر متفاوت است

علائم تومور فک بالا و تومور فک پایین

تومور های فک که باعث سرطان های خوش خیم دهان میشوند علائم خاصی ندارند و فقط زمانی که بیمار با درد وخونریزی به بیمارستان رجوع میکنند.

آیا کیست فک خطرناک است؟

کیست فک اگر زود تشخیص داده شود و درمان‌های اساسی برای آن آغاز گردد، خطر چندان زیادی دربرندارد. اما تشخیص دیرهنگام این کیست‌ها و توجه نکردن به آن‌ها، ممکن است باعث ایجاد صدمات جدی برای دهان و فک شود. این کیست‌ها در صورت بزرگ شدن می‌توانند استخوان فک را از بین ببرند. معمولاً کیست فک غیر سرطانی است و در دسته تومورهای خوش‌خیم طبقه‌بندی می‌شود، اما اگر حرکت کیست‌ها تهاجمی باشد، به استخوان فک و دندان صدمات زیادی وارد می‌کند.

انواع سرطان فک

یکی از نادرترین سرطان‌هایی که ممکن است برخی از افراد به آن مبتلا شوند سرطان فک است که به عنوان زیرمجموعه سرطان‌های سر و گردن قرار می‌گیرد. سرطان فک ۳ درصد از کل سرطان‌ها را تشکیل می‌دهد و در آقایان دو برابر بیشتر از خانم‌ها اتفاق می‌افتد. میانگین سن تشخیص آن معمولاً ۶۲ سال است. بسیاری از تومورهایی که در قسمت فک به وجود می‌آیند خوش خیم هستند و در صورت تشخیص به موقع، می‌توان آن‌ها را به راحتی درمان نمود. برخی از تومورها و انواع سرطان‌های فک عبارتند از:

• آملوبلاستوما
  • گرانولوم سول‌های غول پیکر مرکزی
  • کیست دندان
  • ادونتوما
  • کراتوسیست ادونتوژنیک
  • میکسوم ادونتوژنیک

علائم سرطان فک و گردن

معمولاً تشخیص سرطان‌هایی که در قسمت سر و گردن به وجود می‌آیند کاری سخت و دشوار است. این نوع بیماری را تنها از طریق انجام آزمایشات گوناگون می‌توان تشخیص داد. اما سرطان فک از آن دسته بیماری‌هایی است که پزشک یا دندانپزشک در معاینات خود می‌توانند آن را مشاهده کنند. علائم بسیار زیادی وجود دارد که می‌توان از طریق آن‌ها سرطان فک را تشخیص داد. به عنوان مثال زخم‌های دردناک، لکه‌های قرمز و خون ریزی در قسمت‌های دهان که به صورت مکرر تکرار می‌شوند، باید با دقت مورد بررسی قرار گیرند. گاهی بیمار در فک خود احساس تورم می‌کند یا برای باز نگه داشتن دهان خود با مشکل مواجه است. بی‌حسی دندان‌های بالا و پایین، بی‌حسی گونه، مشکل در صحبت کردن یا غذا خوردن و احساس توده در گردن و سقف دهان همگی می‌توانند از علائم بروز سرطان فک و گردن باشند. البته این موضوع باید به تشخیص پزشک متخصص برسد و مشاهده چنین علائمی در ابتدا نباید باعث ایجاد ترس و نگرانی شود.

به یاد داشته باشید رفع مشکلات فک و صورت قبل از انجام خدمات دندانپزشکی نظیر ایمپلنت فوری و یا ایمپلنت دیجیتال اهمیت بسیاری دارید پس قبل از هرگونه اقدام نسبت به رفع مشکلات خود اقدام فرمایید.

علائم سرطان دهان و گلو

سرطان دهان و حلق به نوعی از سلول‌های بدخیم سرطانی گفته می‌شود که در قسمت بافت دهان و گلو تشکیل می‌شوند. این تومورها یکی از انواع سرطان سر و گردن بوده و در نواحی مختلف دهان و گلو بروز پیدا می‌کنند. برخی از مهم‌ترین نشانه‌ها و علائم سرطان دهان و گلو عبارتند از:

• ایجاد درد در قسمت گلو که ادامه دارد و با روش‌های متداول درمانی بهبود پیدا نمی‌کند.
  • مشکل در بلع غذا
  • ناتوانی در باز کردن دهان به صورت کامل
  • اختلال در حرکت زبان در دهان
  • احساس وجود توده در قسمت جلو یا پشت دهان
  • به وجود آمدن لکه‌های سفید در قسمت دیوارهای داخلی دهان و روی زبان که بهبود نمی‌یابند
  • درد قسمت گلو
  • سرفه به همراه خون

فرق آفت و سرطان دهان

آفت‌ها زخم‌های کوچکی هستند که به رنگ قرمز، سفید و زرد کمرنگ مشاهده می‌شوند و در قسمت مخاط دهان، قسمت داخلی لب، روی زبان و روی لثه به وجود می‌آیند. در بسیاری از موارد این آفت‌ها خطرناک نیستند و به مرور زمان بهبود یابند. اما گاهی وجود آفت ممکن است نشان دهنده سرطان دهان باشد؛ بنابراین باید به خوبی فرق میان آفت و سرطان دهان را تشخیص داد. آفت‌های معمولی تقریباً ۷ روز پس از پدیدار شدن از بین رفته و پس از گذشت سه هفته هیچ اثری از آن‌ها در دهان مشاهده نمی‌شود. اما اگر پس از گذشت چند هفته از بروز آفت هیچ بهبودی حاصل نشد و علائم دیگری مانند تب، ضعف عمومی بدن و تورم غدد لنفاوی به وجود آمد باید سریعاً به پزشک مراجعه نمود. آفت‌های معمولی با مصرف داروهای ضد التهابی از بین می‌روند، اما اگر پس از مصرف این داروها هیچ نشانه‌ای از بهبودی حاصل نشد، ممکن است نشانه سرطان دهان باشد. چنین مواردی باید توسط پزشک متخصص مورد بررسی قرار گیرد.

سخن پایانی

بسیاری از سرطان‌های دهان و فک به علت سبک زندگی اشتباهی است که بسیاری از انسان‌ها برای خود انتخاب نموده‌اند. مصرف غذاهای فست فود، سرخ کردنی، مصرف مواد غذایی حاوی نگهدارنده، استعمال سیگار و مصرف الکل همگی از جمله مواردی هستند که انسان را به سوی بیماری‌های مختلف مانند سرطان فک و دهان سوق می‌دهند. بنابراین می‌توان با ایجاد یک سبک زندگی سالم و مصرف غذاهایی مانند سبزیجات، میوه‌ها و سایر مواد غذایی سالم از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری به عمل آورد و همواره از جسمی سالم و سرحال برخوردار بود.

اگر احساس میکنید دچار تومور فک شده این حتما با کلینیک دکتر دهقان در تماس باشید تا توسط دندانپزشک معاینه شوید

ارسال پاسخ